جی مورتیمر، جی ریستوفیاک، اس کاستارد و ای جی مک کیون (۲۰۱۱)
افرادی که درحال یادگیری مهارت های فیزیکی میباشند، همواره به دنبال روش های جدیدی برای بهبود مهارت های ذهنی (مهارت های حرکتی بنیادین) و عملکرد شناختی خود هستند. مهارت های ذهنی از مهارت های حرکتی گوناگونی تشکیل شده اند که در کودکی رشد پیدا میکنند (سوارتز، دلا ری و دانکان، ۲۰۰۴؛ آدرمن، موری، مایار و ساگندورف، ۲۰۰۴؛ آدرمن و موری، ۲۰۰۶). عملکرد شناختی عبارت است از آگاهی، درک و فهم که مهارت های تفکر، منطق و یادآوری را در برمیگیرد (اوریچ، ۲۰۰۵). ورزش لیوان چینی یکی از روش های بهبود عملکرد شناختی و حرکتی است (آدرمن و همکاران، ۲۰۰۴).
در ورزش لیوان چینی، شرکت کنندگان با ۱۲ لیوان مخصوص و استفاده از هر دو دست، یک اهرم درست میکنند و سپس لیوان ها را پایین می آورند. این کارها با مراحل از پیش تعیین شده انجام میشوند (هارت و همکاران، ۲۰۰۵). پس از آنکه مهارت کافی به دست آمد، افزایش سرعت و پیچیدگی چیدمان لیوان ها اهمیت مییابد (اوریچ، ۲۰۰۵). تولیدکننده ی اصلی لیوان های پلیمری مخصوص مدعی است که ورزش لیوان چینی بر عوامل شناختی تاثیرگذار است (آدرمن و موری، ۲۰۰۶). سایرین بر این باورند که ورزش لیوان چینی در بهبود مهارت های حرکتی بنیادین موثر است چراکه باعث هماهنگی دست با چشم، بهبود زمان عکس العمل، استفاده همزمان از دو دست، سرعت و تمرکز میشود (آدرمن و موری، ۲۰۰۶).
در تحقیقی برجسته، آدرمن و همکاران (۲۰۰۴)، تاثیر ۵ هفته ورزش لیوان چینی بر هماهنگی دست با چشم و بهبود زمان واکنش در ۴۲ دانش آموزان بررسی شد. نتایج تجزیه و تحلیل ها نشان داد که ورزش لیوان چینی بر هماهنگی دست با چشم و بهبود زمان واکنش تاثیرگذار است. در سال ۲۰۰۶، ریئا، لادوینگ و موکا دریافتند که انجام ورزش لیوان چینی به مدت ۵ هفته در هماهنگی بین نیمکره های راست و چپ به شدت تاثیرگذار است. انجام روزانه این ورزش به مدت ۱۲ هفته (روزی ۱۵ دقیقه) باعث شد تا زمان عکس العمل به شدت بهبود یابد (لیگینز، کولمن، سولیس و لی، ۲۰۰۷).
نتایج این پژوهش نشان داد که ورزش لیوان چینی بر معیارها یا زیرمعیارهای خاص دیداری و بصری تاثیرگذار است. لیوان چینی، قابلیت افراد را در ثبات در یک کار، به خاطر سپردن و دنبال کردن قوانین، کاهش تکانشگری و کنترل فعالیت موتور حرکتی افزایش میدهد.