ویژگی ها

اوتیسم چیست؟(بخش دوم)

اوتیسم چیست؟

۱۲-کودک مبتلا به اوتیسم توان هم ذات پنداری ندارد:

کودک مبتلا به اوتیسم درک کاملی از احساسات دارد.او می تواند مادرش را بغل کند .ببوسد یا دلیل گریه اش را جویا شود اما در سنین بالاتر که انتظارها از او بیشتر می شود،ممکن است در این زمینه دچار مشکل شود.کودک مبتلا به اوتیسم نمی تواند احساس دیگران را درک کند یا خود را جای دیگران بگذارد.

۱۳-کودک مبتلا به اوتیسم تفکر انتزاعی ندارد:

تفکر انتزاعی،تفکر پیچیده ای است که با رسیدن به نوجوانی کامل می شود.یک فرد عادی در نوجوانی می تواند متوجه ضرب المثل ها و کنایه اما این کودکان چنین درکی ندارند.آنها نمی توانند از مسائل نتیجه بگیرند و همین موضوع ارتباطشان را مختل می کند.

۱۴-کودکان مبتلا به اوتیسم یکپارچگی حسی ندارند:

این کودکان یکپارچگی حسی ندارند؛یعنی در برخی از آنها آستانه درد بسیار بالا و در برخی پایین است.بعضی از آنها گاهی متوجه سوختگی های شدید نمی شوند و برخی با کوچکترین ضربه درد شدید حس می کنند.در مورد صدا نیز چنین است ؛ممکن است گاهی آهسته ترین صداها را بشنود و گاهی صدای بلندی چون زنگ در را نشنود.

۱۵-اوتیسم درمان پذیر است:

متاسفانه والدین برخی از کودکان دچار اوتیسم واقعیت را انکار می کنند،چون پذیرش این موضوع سخت است اما با این کار فقط کودک را از دوران طلایی درمان محروم می کنند.در صورتی که اگر آموزش های لازم،به موقع در کودک در سن طلایی داده شود،احتمال طبیعی تر شدن رفتارها وجود دارد.سن طلایی درمان اوتیسم قبل از ۵ سالگی است.هر چه در سن پایین تری اختلال تشخیص داده شود و بازتوانی ها شروع شود؛احتمال طبیعی تر شدن بیشتر است.اما باید پذیرفت که این کودکان همیشه تا حدی با همسالان خود متفاوت هستند.

۱۶-توقع از کودک اوتیسم باید متعادل باشد:

اگر توانایی ها را نادیده بگیریم و فقط به ناتوانایی ها توجه کنیم؛و برعکس،مانع پیشرفت کودک می شویم چون به مرور ضعف ها شدیدتر می شود و حتی روی توانایی ها سایه می اندازد.

۱۷-دلیل قطعی اوتیسم معلوم نیست:

دلیل بروز این بیماری هنوز مرموز و ناشناخته است،اما تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است که علل تغذیه ای در دوران بارداری و پیش از بارداری ،سن والدین،عوامل ژنتیکی ،برخی بیماری های دوران بارداری وغیره را از عوامل موثر در بروز اوتیسم دانسته که هیچ یک صد در صد مورد تایید نیست.

۱۸-اوتیسم پدیده ای ناشی از شهرنشینی است:

این باور هم درست است،هم نادرست. آمارها نشان می دهد در مناطق صنعتی میزان شیوع اوتیسم بیشتر است.چون زندگی در شهر به مهارت های بیشتری نیاز دارد،در بیماریهای جدی روانشناسان زندگی در روستا را توصیه میکنند،چرا که فرد از آرامش بیشتری برخوردار است.اما فراموش نکنیم که افرادی که در روستاها زندگی می کنند از خدمات تشخیصی کمتری نیز برخوردارند.

۱۹-کودک مبتلا به اوتیسم می تواند وارد:

خیلی از کودکانی که اوتیسم خفیف دارند،به مدارس عادی راه پیدا می کنند و اتفاقا برایشان بهتر است زیرا حضور آنها در کنار کودکان دچار اوتیسم که علائم شدید دارند،می تواند باعث بروز رفتارهای کلیشه ای در آنها شود.در مورد کودکان اوتیسم خفیف به صلاح شان است که با کودکان طبیعی حشر و نشر داشته باشد.

۲۰-اوتیسم هم درمان دارویی؛هم درمان نگهدارنده دارد:

امگا ۳ و حتی رژیم های B6 وتعدادی داروهای شیمیایی و حتی رژیم های غذایی که برای درمان به کار می رود،زیاد است. مکمل بدون گلوتن یا پروتین گیاهی برای این کودکان توصیه می شود،اما هیچ یک تاثیر فوق العاده ای ندارند.

منابع:

www.behtarinha.ir

کتاب اختلال طیف اوتیسم –جولیا مور- احمد عابدی-نشر نوشته

کتاب مداخله رفتاری در افراد مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم-زهرا خلیلی –طیبه صفری-منصوره همتیان

اوتیسم به زبان ساده –استفان ام شور/لیندا جی راستلی-ترجمه دکتر علی صمدی

مهارت های حرکتی در کودکان-دکتر شهرزاد طهماسبی –دکتر مهدی شهبازی

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید