چگونه آغاز شد؟
ورزش لیوان چینی در اوایل دهه ی 1980 در کالیفرنیای جنوبی آغاز شد و در سال 1990 در قسمتی از برنامه “Tonight Show” به مجری گری “جانی کارسون” توجه عموم را به خود جلب کرد. در این قسمت از برنامه، تخیلات باب فاکس برای اولین بار به واقعیت تبدیل شدند؛ شخصی که به عنوان معلم دبستان در کلرادو مشغول به کار بود.
پایه گذار لیوان چینی، باب فاکس می گوید: «وقتی که در سال 1995برای اولین بار به لیوان چینی علاقه مند شدم، افراد زیادی نام این ورزش را شنیده بودند و به راه های انجام آن فکر می کردند. چیدمان یا ورزش؟ تنها راه برای توضیح این ورزش، نشان دادن مراحل انجام آن به صورت مستقیم بود لیوان چینی را باید ببینید تا باور کنید! من به شدت عاشق این چالش هستم که شک افراد را تبدیل به یقین کنم و هر روز تعداد علاقه مندان به این ورزش را افزایش دهم.»
لیوان چینی
باب برای انجام ورزش لیوان چینی در سال 1998 به شهر تگزاس دعوت شد، پس از آنکه لیوان چینی با استقبال بسیار روبرو شد، کمپانی “Speed Stacks” به عنوان یکی از مشاغل خانگی کوچک و باهدف گسترش لیوان چینی و ایجاد منبعی برای معلمان تربیت بدنی شکل گرفت. باب سفر در کشور خود را آغاز کرد تا لیوان چینی را به همکاران خود یعنی معلمان تربیت بدنی معرفی کند و سرانجام در سال 2000، پس از 17 سال تدریس، تصمیم گرفت تا این کار را رها کرده و تمام وقت خود را صرف لیوان چینی کند. رواج این ورزش همچنان ادامه یافت. درحال حاضر، بیش از 49،844 مدرسه در سراسر دنیا، لیوان چینی را در درس تربیت بدنی گنجانده اند.
لیوان چینی چه فوایدی دارد؟
نیازی نیست تا فواید این ورزش را برای کودکان شرح دهید. آن ها لیوان چینی را به شدت دوست دارند (حتی کودکانی که “نسبت به آن بی اعتنا” هستند).
این ورزش باعث هماهنگی چشم ها با دست، افزایش سرعت و دوسوتوانی در معلمان و والدین خواهد شد. حالا می توانیم این ادعاها را با دلیل و مدرک اثبات کنیم. “دکتر برایان آدرم” که هم اکنون در دانشگاه ویسکونسین لاکروس مشغول به کار است، براساس تحقیقی آکادمیک تایید کرد که چیدمان باعث بهبود هماهنگی چشم ها با دست می شود و زمان عکس العمل یا واکنش نشان دادن را تا 30 درصد کاهش می دهد.
لیوان چینی باعث افزایش یکسان راندمان در دو طرف بدن دانش آموزان می شود. نیمکره راست که جایگاه آگاهی، تمرکز و خلاقیت است، در این دانش آموزان بیشتر رشد می کند. لیوان چینی، مغز را برای ورزش ها و فعالیت هایی از قبیل نواختن موسیقی یا استفاده از کامپیوتر آماده میکند که مستلزم استفاده از دو دست است. ترتیب گذاری (توالی) و الگوسازی نیز از جمله مولفه های لیوان چینی هستند که به مهارت های خوانش و ریاضیات کمک می کنند.
برگرفته از وب سایت https://www.speedstacks.com/instructors/resources/history/
(انجمن جهانی لیوان چینی، World Sport Stacking Association (WSSA))
Views: 32