چرتکه

چرتکه چیست؟

چرتکه چیست؟

چرتکه

چرتکه چیست؟

نحوه کار با چرتکه؟

چرا از چرتکه استفاده کنیم؟

مزایای یادگیری چرتکه؟

 

یک چرتکه روسی (شاوتیچرتکه وسیله‌ای قدیمی است که برای انجام محاسبات به کار می‌رود. از آن می‌توان برای انجام چهار عمل اصلی ریاضی استفاده کرد و حتی می‌توان آن را برای محاسبه ریشه دوم و سوم اعداد نیز به کار برد.

پیرامون واژه

چرتکه واژه‌ای است که از زبان روسی وارد زبان فارسی شده‌است. چرتکه درزبان روسی به معنی «تسبیح» می‌باشد. بازاریان قدیمی در تهران از این وسیله برای محاسبات و حساب و کتاب استفاده می کردند , امروزه از این وسیله با تغییرات به شکل ژاپنی برای آموزش کودکان و پرورش ذهن استفاده می کنند .

تاریخچه چرتکه

حدود ۲۳۰۰ الی ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد مسیح اولین چرتکه توسط سومری‌ها مورد استفاده قرار گرفته‌است . بر اساس باور قدیمی دانشمندان بابلی، مانند “Carruccio” چرتکه برای عملیات جمع و تفریق و محاسبات پیچیده مورد استفاده قرار می گرفته‌است.

در طول امپراطوری هخامنشی ، در حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، ایرانیان اولین بار شروع به استفاده از چرتکه کرده‌اند. در امپراطوری اشکانیان و ساسانیان، پژوهشگران و مخترعین کشورهای دیگر از جمله هند، چین و امپراتوری روم، اقدام نمودند .

ساختار

چرتکه از قابی تشکیل شده‌است که دارای سیمهایی موازی با یکدیگر است و مهره‌هایی بر روی این سیم‌ها حرکت می‌کنند. هر ستون -که از یک سیم تشکیل شده است- نشاندهنده یک جایگاه در سامانهٔ دهدهی است. نخستین ستون سمت راست، ستون یکانها است وستون بعدی که در سمت چپ آن قرار می‌گیرد ستون دهگانهاست و به همین ترتیب ستونها ادامه می‌یابند.

کاربرد برای چهار عمل اصلی

از سمت راست ارقام اولین عدد مورد نظر را وارد می‌کنیم , به این صورت که به ازای هر رقم، همان تعداد از مهره‌های یکان، دهگان، صدگان و… را پایین می‌آوریم.

سپس برای وارد کردن عدد بعدی به همان ترتیب، به ازای هر رقم تعدادی از مهره‌ها را پایین می‌آوریم , ولی اگر تعداد مهره‌های مورد نیاز برای پایین آوردن کافی نبود، مابازای ۱۰ را نگه داشته و فقط یک مهره به مهره‌های سمت چپ آن اضافه می‌کنیم.

چرا موسسه ذهن نو تاکید به آموزش اصولی و حرفه ای چرتکه دارد، مزایای آموزش چرتکه برای کودکان چیست ؟

مغز انسان شامل دو نیم کره چپ و راست می باشد. حافظه نیم کره چپ، کوتاه مدت است ولی برخلاف آن حافظه نیم کره راست، بلند مدت بوده و تصاویر و اطلاعات بصورت تصویری درآن ثبت می شود با تحریک نیم کره راست مغز از طریق حساب ذهنی و هماهنگی سطح هوشیاری چشم ها، گوش ها و دست ها، مغز قادر به ذخیره سازی وبازیابی می باشد و تصاویر و اطلاعات به صورت دائمی در آن ثبت می شود. به عقیده انیشتن تصویر سازی از دانش مهم تر است چون  تصویر سازی منبع اصلی کشف دانش می باشد.

 و اما چرا به آموزش چرتکه تاکید داریم

ما به آموزش چرتکه به کودکان تاکید داریم زیرا :

  • یک تفریح است
  • در مقایسه با محاسبات ریاضی یادگیری چرتکه خیلی فرارتر می باشد
  • اعتماد به نفس را بالا برده
  • تفکر بصری فرزندان را ارتقا می بخشد
  • کودکان به شگل ملموس و دیداری محاسبات آشنا می شوند و محاسبات ریاضی را با سرعت بالا حتی سریعتر از ماشین حساب انجام میدهند
  • والدین فرزند خلاق با قدرت تمرکز و استقامت ذهنی بالاتری را پیش روی خود میبیند

کودکی که علم محاسبه با چرتکه را فرا میگیرد در میان جمع دوستان خود اعتماد به نفس بالایی دارد , این اعتماد به نفس در تمام مراحل زندگی وی سازگار خواهد ماند. زمانی که مهارت محاسبه با چرتکه درکودک بالا رود همزمان تصویر سازی چرتکه و حل مسائل ریاضی به صورت ذهنی درمغز کودک شکل میگیرد که این عمل سبب افزایش قدرت تخیل در آنها می شود , قدرت تخیل یکی از ارکان اصلی در خلاقیت انسان می باشد. زمانی که محاسبات به درستی انجام می شود افزایش دقت وتمرکز به صورت همزمان در کودک رخ می دهد. همانطور که گفته شده چرتکه ابزار تفریحی و یک نوع تفریح شگفت انگیز است , تفریحی که حاصل جمع یک عدد چند میلیونی را به یک عدد بزرگ دیگر به راحتی و در زمان کوتاه به سرانجام می رساند.

 محاسبات کلی توسط نیم کره چپ صورت میگیرد که در این راستا دو چیز حائز اهمیت می باشد :

۱محاسبات ریاضی

۲ بازیابی تصویری که هماهنگی بسیار بالایی بین دونیم کره مغز ایجاد می شود.

 این عمل سبب بهبود مهارت های بی نظیر، مدیریت زمان، تمرکز وتوانایی وحل مسائل می شود چرتکه به عنوان یک ابزار تدریس باستانی با مهارت مدرن آموزشی در جهت پویایی و تکامل مغز نوآموز به عنوان یک هیجان وسرگرمی تلقی می شود. کودکان در راستای آموزش از طریق تکنیک شنیداری قدرت تمرکز خود را افزایش میدهند حال در تکنیک تند نویسی سرعت عمل ودقت خود را افزایش داده وهمینطور کارکرد با فلش کارت را نیز می آموزند.

نکته ای که سبب می شود والدین فرزندان خود را ثبت نام کنند در واقع آشنایی با همان اهداف یادگیری چرتکه می باشد، پس در واقع میتوان گفت چرتکه وسیله جدید آموزشی نیست، اما با یاد گرفتن  ساختار آن توسط معلمان، دانش آموزان می توانند از آن برای تثبیت ومفاهیم ریاضی استفاده نمایند.

با تشکر از بذل توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code